در این قسمت از آموزش نویسندگی نکات مهم نیوسندگی که توسط نویسنده محبوب زهرا دلگرمی تهیه شده رو براتون آماده کردیم . امیدوارم از این آموزش و دیگر آموزش های نویسندگی استفاده کنید .
از دیدگاه بانو زهرا دلگرمی
نویسنده رمان های چشمان منتظر، کابوس نگاه ، قلبی برای تپیدن، بار دیگر با تو ، شب سپید و رمان آنلاین عاصی
سلام
نوشتن رمان هم با یه سلام ، یه بنام خدا و أمثال این ها آغاز میشه . حتی گاهی ساده تر و صمیمانه تر.
بشخصه معتقدم داستان نویسی علمی نیست که یاد گرفته بشود چون تمام إنسانها آمادگی نوشتن را دارند و البته اولین تجربیاتشان را در انشاهای مدرسه و مقالات و پروژه های تحصیلیشان به رشته ی تحریر درمیاورند.
اما برای نوشتن داستان چند نکته ی کلیدی در کنار استعداد وجود دارد. سوژه، فضا سازی و شخصیت پردازی .
این سه عامل نقش مهمی در نوشتن یک داستان خوب إیفا میکنند. گاها سوژه های مناسب ب دلیل عدم پردازش درست خراب شده و نویسنده نتوانسته ایده ای را که مدنظر داشته به درستی و جامع و کامل روی کاغذ پیاده کند .
یک نویسنده ی حرفه ای در ابتدا زیر و بم و ساختار اصلی سوژه را مورد بررسی قرار میدهد، شخصیتهای مناسب داستان را با توجه به ایده ای که دارد خلق کرده و کامل با آنها ارتباط برقرار میکند چرا که قرار هست مخاطب با این أفراد همزاد پنداری کند.
بعد از این مرحله، نویسنده تصمیم میگیرد نقطه ای کلیدی را برای شروع داستان خود انتخاب کند . یک شروع قوی و در عین حال جذاب، نیازمند تفکر و صد البته توانایی قلم مؤلف اثر میباشد.
در داستانها هر چه زیاده گویی و إضافات کمتر باشد باطبع جذابیت داستان بیشتر خواهد بود. گاها تصور میشود اگر قسمتهای اصلی را زود وارد داستان کنیم برای ماجراهای بعدی ب مشکل برمیخوریم و مطلب برای نوشتن کم می آوریم که البته این تصور کاملا اشتباه است.
ایده های ناب داستان را از همان ابتدا در لابلای اتفاقات ساده پیاده کنید چرا که هر چه روند قصه جلوتر میرود ماجراهای تازه تر و جذابتری در ذهن جرقه خواهد زد و بر جذابیت سوژه ی مورد نظر می افزاید علی الخصوص که از یک جایی به بعد علاوه بر هنر نوشتاری نویسنده، قهرمانان داستان ماجراهای خودشان را پیش خواهند برد .
پرنده ی خیالتان را رها کنید. افق دیدتان را باز کنید و با نگاهی روشن تر ب اطرافتان نگاه کنید. گاها لازم نیست همه چیز را خودتان تجربه کنید تا در نوشته هایتان واقعی بنظر برسند. برای یک نوشته ی جامع و کامل و صد البته پر جاذبه، علاوه بر تکرار و تمرین ، مطالعه هم تاثیر بسزایی دارد .
کتاب بخوانید، شعر بخوانید. کلمات را بشناسید.
برای ایجاد فضا سازی مناسب و ملموس در داستان میبایست شناخت درستی از کلمات داشته باشید.
هر چه نوشته هایتان به واقعیت نزدیکتر باشد قطعا مخاطب را بیشتر جذب خواهید کرد. خصوصا واقعیت هایی که از دل جامعه ی اطرافمان برمیخیزد.
قهرمانان داستانی که مینویسید بهتر است در عین زیبایی و احساسات فانتزی ، نمونه ی بارز إنسانهای خوب و بد دور و برمان باشند.
در کنار حفظ تمام این مسائل میبایست در هر مرحله از نوشتن نکته ی مهمی را در نظر گرفت و آن احترام ب شعور مخاطبیست که قرار است نوشته های شما را دنبال کند. در تمام لحظاتی که مینویسید این دو مساله را فراموش نکنید؛ حفظ حرمت قلم و صد البته احترام ب نگاه و درک مخاطب!
داستان، قصه، … تمام این کلمات در دل خود یک دروغ را روایت میکنند . دروغی که در عین حال از جنس واقعیت های تلخ و شیرین اطرافمان هستند. پس چه بهتر که در پردازش این دروغ داستانی ، جانب احتیاط رعایت شود و بعد از پایان داستان ، خواننده از مطالعه ی آن دچار حال خوشی شده و شاید این میان تجربه ای از زندگی را هم آموزش ببیند. (دروغ ، کنایه ای ادبی به سوژه ایست که زاییده ی ذهن نویسنده میباشد)
برای تمرین بیشتر شروع به خاطره نویسی روزانه کنید. کم کم نگارشتان تغییر میکند و قابل قیاس با نوشته های روزهای اول نخواهد بود. بعد از اینکه احساس کردید نوشتن را خوب یاد گرفته اید شروع به پردازش داستان ها و ایده های ذهنی خود کنید . نوشتن را بارها و بارها و بارها تکرار کنید تا به ایده ال ذهنی خود برسید.
از نظر من نوشتن کاری دلی است و کاملا بسته به احساسات نویسنده میباشد. قطعا کاری که از دل برآید بر دل نیز نشیند.
برای دوستان نو قلمی که علاقه به نوشتن دارند آرزوی موفقیت دارم و البته پیشنهادی دوستانه، مطالعه، مطالعه، مطالعه. افق دیدتان را باز کنید و از نوشتن نترسید و برای چاپ اثرتان عجله نکنید .
گاها یک اثر با کیفیت خیلی بهتر از چند کتاب خام و بی کیفیت خواهد بود.
قلم و کاغذ دو دوست از دو جنس کاملا متفاوت هستند که اگر قدم ب دنیای سیاه و سفیدش بگذارید ؛ هرگز رهایش نخواهید کرد.
امیدوارم موفق باشید .